MIKSI HAMINA?

19.1.2018

”Ikinä en mene enää Haminaan” tokaisi mieheni armeijan päätyttyä vuonna 1982. Ei kestänyt kuin 13 vuotta kun kuitenkin tulimme työn perässä tänne asumaan. Sen jälkeen olemme menneet naimisiin ja kasvattaneet kolme lasta aikuisiksi.

Miksi ei Haminaan? Nuoren miehen mielestä Haminassa ei ollut mitään tarjottavaa. Pari ravintolaa, uimahalli ja pitkä linja-automatka kotiin Helsinkiin. Kun oman alan työtä ei niin helpolla Helsingistä löytynytkään alkoi Haminan satamassa oleva liimahartsitehdas minua houkuttelemaan. Ja kävikin tuuri, pääsin sinne töihin.

Aluksi asuimme kahdella paikkakunnalla, sillä ei ollut helppoa saada töitä molemmille. Mutta aikamme pohdittuamme, totesimme että juuri Haminassa olisi mahdollista nostaa elintasoa ja perustaa perhe. Helsingin kaksion hinnalla täältä sai kokonaisen omakotitalon. Tulevilla lapsilla olisi pienet koulut ja hyviä harrastuksia. Näin aloimme toteuttamaan omaa unelmaamme ja asetuimme Haminaan asumaan. Myöskin vanhempani muuttivat meidän perässä Haminaan asumaan.

Tänä päivänä lapset ovat peruskoulunsa käyneet, vanhin jo asuu Helsingissä ja nuoremmat lopettavat kohta lukionsa. Poika aloittaa armeijan nyt kesällä Haminassa. Paljon elämää nähty ja koettu. Tärkeitä asioita Haminassa on ollut toimivat palvelut, niin neuvoloissa, kouluissa, terveydenhoidossa ja vanhusten hoidossa. Yhteisöllisyyttä on luonut aktiivinen toimiminen vanhempaintoimikunnissa, seurakunnassa ja Yhteisissä Ympyröissä. Myös Haminan seudun Vihreät ry:n tarjoama vaikuttamisen mahdollisuus on ollut omiaan Haminassa viihtymiseen.

Seuraava vaihe onkin miettiä minne nuoret lähtevät opiskelemaan. Toivottavasti he kaikkia aikansa opiskeltuaan ajattelevat, että ”Tietenkin palaan Haminaan! ”

Taina Lappalainen – siksi Hamina

Yhdistyksen hallituksen jäsen