Uuden haminalaisen tervetulopaketin lähettäminen ja päivittäminen

Uusi haminalainen saa tällä hetkellä kaupunginjohtajan allekirjoittaman tervetuliaiskirjeen, jossa kuvataan Haminan erityispiirteitä ja pyydetään hakemaan tervetuliaispaketti kaupungin asiointipalvelusta eli Rinkelistä. Paketti sisältää mm. kangaskassin, uimahalli- ja teatterilipun, kaupungin nähtävyys-, majoituspalvelu- ja ravintola/kahvilakartan, tietoa museoista, Tattoo-materiaalia ja Kirkkojärven luontopolun kartan. Hyvä näin!

Kuinka moni uusi asukas käy hakemassa tuon tervetuliaispaketin? Tästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta pienellä kyselyllä lähipiirissä voi todeta, että ei läheskään kaikki. On hienoa että uusia ympyräkaupungin asukkaita yritetään aktivoida mm. Rinkelissä käyntiin. Voisiko kuitenkin samalla, kun lähetetään tervetuliaiskirjeen, lähettää myös muut pakettiin kuuluvat keskeiset osat eli kulttuurimenojen liput ja kartat? Tästä ei tule varmaankaan suurta lisämenoa kaupungillemme, koska painoa ei lähetyksellä ole kovinkaan paljon.

Asukkaiden hyvinvointi on kaupungille tärkeää. Voisiko tervetulopaketin sisältöä päivittää tämä näkökulma erityisesti huomioiden? Sinne voisi lisätä mm. Portimon polkujen kartan ja toisenkin uimahallilipun.

Ehdotamme siis että uuden kaupunkilaisen tervetuliaispaketti lähetetään kotiin ja sitä päivitetään mm. luontopolkujen karttoja lisäämällä ja joitakin vähemmän tärkeitä osioita vähentämällä.

Haminassa 12.3.2024
Vihreiden valtuustoryhmä